They Live | Tromsø International Film Festival

Vennligst vent, logger deg inn ...
Du er ikke innlogget

TIFF 2020 13-19 Januar

Språk

13.-19. januar 2020

Program 2020

John Carpenter's They Live (1988) - Official Trailer

They Live.jpg
Omstreiferen Nada ankommer Los Angeles uten penger. Mens han henger rundt i slumstrøkene, kommer han over noen mystiske solbriller som gjør han i stand til å se verden som den virkelig er. Til sin bestyrtelse, oppdager han at rike og mektige personer egentlig er onde aliens i menneskeforkledning, som er i ferd med å ta over jorda og dens ressurser.

THEY LIVE er regissert av legenden John Carpenter og ble opprinnelig ingen kommersiell suksess. Men – som tilfellet er for så mange av Carpenteres filmer – har THEY LIVE fått kultstatus. Wrestleren (!) Roddy Piper spiller hovedrollen, og får anledning til å skinne i en sagnomsust seks minutters uavbrutt slåsscene som for lengst gått inn i filmhistorien. Filmen er både ansett som en satire over Ronald Reagans økonomiske politikk og jappetida, men også som en genuint underholdende horrordystopi. 

THEY LIVE presenteres som en spesialvisning av Tromsø Filmklubb. Filmen ble aldri vist på ordinær kinovisning i Norge, og dette er en unik mulighet til å se John Carpenter-klassikeren på det store lerret.
Dag Tid Sted Kalender Billetter
Fredag 17. jan 22:30 Driv kino Legg til Kjøp billettKjøp billett
Originaltittel: 
They Live
Regissør: 
John Carpenter
Manus: 
John Carpenter
Foto: 
Gary Kibbe
Skuespillere: 
Roddy Piper, Meg Foster, Keith David, Raymond St. Jaques
Spilletid: 
1 time 35 min
År: 
1988
Land: 
USA
Språk: 
Engelsk
Produsent: 
Larry J. Franco
Kilde: 
Norsk filmklubbforbund
Aldersgrense : 
15
Director info: 
John Carpenter (f. 1948) er en av horror- og science fiction-sjangernes beste og mest innovative regissører, med særlig suksess på 1970- og 80-tallet. Carpenters store gjennombrudd var HALLOWEEN (1978), som ble fulgt med flere store publikumsuksesser. Det er likevel slående for Carpenters karriere at mange av hans beste filmer først ble ansett som økonomiske og kunstneriske fiaskoer, men har oppnådd anerkjennelse i ettertid.