GIRL POWER | Tromsø International Film Festival

Vennligst vent, logger deg inn ...
Du er ikke innlogget

TIFF 2019 14-20 Januar

Språk

Januar 14-20 2019

GIRL POWER

Amandla Stenberg i THE HATE U GIVE (2018)
Et sideprogram med fokus på sterke og engasjerende historier om unge kvinner.


Fem filmer som alle handler om unge jenter og deres søken etter å finne sin identitet. Filmene byr på spennende situasjoner, hvor veivalg og spørsmålet om hvem som bestemmer over livet ditt, står sentralt.

– Dette er filmer med gripende historier om ungdom som passer for alle aldre, fra ungdomsskoleelever til godt voksne folk, sier festivalsjef Martha Otte.

The Hate U Give - skremmende relevant 

I THE HATE U GIVE møter vi sekstenåringen Starr som lever et dobbeltliv. På den ene siden bor hun i Garden Heights, et belastet, hovedsakelig afroamerikansk nabolag hvor faren hennes – en tidligere langer – driver en lokal dagligvarebutikk. Samtidig har foreldrene hennes sendt henne på en fin privatskole i en annen bydel, og medelevene hennes er stort sett hvite og velstående. Hun har klart å holde disse verdenene adskilt, men når hun er eneste vitne til at en barndomsvenn blir skutt av politiet begynner alt å falle fra hverandre.

- Filmen handler om hennes oppvåkning og reise mot å finne ut av hvem hun egentlig er, sier filmens regissør George Tillmann Jr. 

Starr må bestemme seg for hvorvidt hun skal vitne eller holde tett, og begge alternativer kommer med en pris. Dette gripende og høyst relevante dramaet er basert på Angie Thomas’ bestselgerbok, og kaster et lys over den tydelige og den subtile urettferdigheten som visse segmenter av den amerikanske befolkningen må vokse opp under. En skremmende relevant film, som er både amerikansk og global, kompleks og tankevekkende.

Stjerneskuddet Amandla Stenberg (THE HUNGER GAMES) gjør en imponerende innsats i hovedrollen. Se henne og flere av filmens skuespillere og involverte snakke om filmens budskap her:

Øvrige filmer i programmet er:  

EIGHT GRADE

Å være en tenåring i 2018 er den samme opplevelsen som den alltid har vært – men samtidig helt annerledes. For tretten år gamle Kayla innebærer det å være uløselig knyttet til mobiltelefonen, å fordøye verden gjennom sosiale medier, mens hun prøver å overleve ungdomstidens overveldende utfordringer. Denne presise skildringen av en moderne ungdomstid burde være smertelig gjenkjennelig for både nåværende og tidligere tenåringer.

- Burnham fanger, i sin regissøredebut Eight Grade, den uperfekte ungdomstiden på en måte som får ukomfortabel ungdom verden over til å føle seg litt mindre alene (Roger Ebert i Sundance Review).

COMMUNION

En lavbudsjetts filmperle som det er umulig ikke å bli berørt av. Den foregår over 35 dager, nesten utelukkende hjemme hos en vanskeligstilt polsk familie. Sønnen i huset, den hyperaktive og autistiske Nikodem, skal få sin første nattverd – en viktig markering for katolikker – men hovedpersonen i filmen er likevel Ola, hans 14 år gamle søster. Etter at moren flyttet ut på grunn av farens drikking, er Ola familiens overhode, og langt på vei den mest voksne og handlekraftige personen på lerretet. Ola nyter liten frihet, men drømmer om at festhøytiden for broren kan få moren til å flytte hjem og familien til å forsones. En smart og kompromissløs, men også varm film, med en gjennomført og særegen svart humor. 

THE FIREFLIES ARE GONE 

Attenåringen Léo lengter vekk fra den kanadiske småbyen hun er vokst opp i, men vet ikke hva hun skal ta seg til. Til tross for at hun er smart og skoleflink ivrer hun på ingen måte etter å leve opp til sitt potensiale. I sin ungdommelige selvsikkerhet føler hun at hun har gjennomskuet alt og alle, men innser etter hvert at omstendighetene er en anelse mer komplekse enn hun trodde. «The Fireflies are Gone» er et varmt og ærlig portrett av mennesker som på ulike vis føler seg låst i sin livssituasjon.

MAKI'LA

Maki ble foreldreløs som trettenåring, og noen år senere har hun ikke bare overlevd, men også opparbeidet seg en viss autoritet i Kinshasas gater. Hun er gift med gjenglederen Mbingazor, og kontrollerer en gruppe gatebarn som stjeler for henne i bytte mot beskyttelse og mat. Ting begynner imidlertid å falle fra hverandre når Maki tar den yngre jenta Acha under sin vinge, og Mbingazor, som mistenker at kvinnene er mer enn bare venner, bukker under for sjalusien. ​MAKI’LA er en intim og dypt autentisk skildring som anerkjenner både de lyse og og de dystre sidene av dette krevende livet.

Se hele filmprogrammet her.

Tromsø Internasjonale Filmfestival arrangeres for 29. gang 14.-20. januar 2019.  

Full programslipp fredag 14. desember.