Vennligst vent, logger deg inn ...
Du er ikke innlogget

TIFF 2018 15.-21. januar

Språk

Hovedmeny

15.-21. januar 2018

Åpningsfilm / Avslutningsfilm

Konkurranseprogram

Tolv kunstnerisk ambisiøse filmer, inkludert festivalens åpningsfilm, deltar i årets konkurranseprogram under Tromsø Internasjonale Filmfestival. Filmene blir vurdert til tre priser: TIFFs egen Aurorapris, den internasjonale kritikerprisen Fipresci og Don Quijote-prisen, som deles ut av Det internasjonale filmklubbforbundet FICC. Alle filmer har norsk premiere under TIFF.

Norske Horisonter

I For andre år på rad har vi en egen seksjon viet fire norske langfilmer. Dette er filmer som i høyeste grad er opptatt av verden rundt oss. Utvalget er preget av at Norge gjør det svært godt på dokumentarfronten. Alle filmene har sin norske premiere hos oss.

  • Regissør:
    Nizam Najar
    Land:
    Norge, Danmark, Frankrike
    År:
    2017
  • Regissør:
    Nour Eddine Lakhmari
    Land:
    Marokko, Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Håvard Bustnes
    Land:
    Norge, Danmark, Finland
    År:
    2017
  • Regissør:
    Marte Vold & Jéro Yun
    Land:
    Norge, Sør-Korea
    År:
    2017

Horisonter

Horisonter inneholder det beste fra norske og internasjonale filmfestivaler, og premierer på kvalitetsfilm på vei inn i norsk kinodistribusjon. Bredt utvalg av sjangre og god geografisk spredning – med kvalitet som eneste kriterium.

Horisont Øst

Gjennom skiftende tider og politiske klima har Tromsø Internasjonale Filmfestival ønsket å fremme kulturutveksling og styrke båndene på tvers av landegrenser. Siden festivalen startet i 1991 har vi vist et bredt spekter av filmer som altfor sjelden når fram til norske kinolerreter, blant annet filmer som offisielt var produsert i Sovjetunionen. Vi har siden hatt filmer fra området gjennom 26 begivenhetsrike år, fra Sovjets sammenbrudd og fram til i dag. Fra 2002 har Horisont Øst vært TIFFs faste program for ny spillefilm fra Russland, Baltikum og Finland.

Havet

Det er laget filmer om havet, i havet, på havet og ved havet. Havet er tema, kulisse og omgivelse. Det kan være levende og fullt av liv, men også farlig og dødelig. Som natur er havet både truet og truende, noe som krever menneskelig kamp og innsats. Samtidig er det materielt og symbolsk grunnlag for samfunn, politikk og kultur. Havet gir muligheter, men det begrenser oss også, og kan skape uoverkommelig avstand mellom oss. For noen er havet forbundet med fattigdom, fare og frykt, for andre er det rikdom, ro og rekreasjon. Sideprogrammet HAVET viser noe av dette mangfoldet, med særlig vekt på menneskenes forhold til havet. I utvalget er det både kortfilmer, dokumentar- og spillefilmer. De forteller forskjellige historier om havet. Realisme og romanse, komedie og tragedie. Livet.

Radikalisert

Kan film og fortellinger gi oss ny innsikt i en av samtidens mest kontroversielle internasjonale utfordringer: radikalisering og terror? Forskningsprosjektet «Face of Terror» ved NTNU har sammen med TIFF kuratert et program med filmer som belyser radikalisering, konflikt og terrorisme fra ulike deler av verden og med ulike perspektiv. Filmene i programmet viser radikaliseringens pris – for de som blir ofre for terroristenes handlinger, for folk som står dem nære eller for mennesker som forsøker å bekjempe terrorgrupper med fredelige midler. Filmene i programmet forteller personlige historier og belyser samtidig politiske forhold i vår samtid.

Naoko Ogigami: Et annet univers

Velkommen til et filmunivers befolket av karakterer som ikke er gift, ikke er i romantiske forhold, ikke bor med foreldene sine, ikke har barn. De er som oftest venner som har andre ting felles. Legg til at de aller fleste i dette universet er kvinner. Japanske kvinner. Naoko Ogigami, representert her med fire filmer, er ikke interessert i stereotyper. Hun trenger mer plass når hun vil utforske et annet og mer nyansert spektrum av tanker og følelser. Ensomhet, sinne, savn, stille glede – og ikke minst, humor. Hennes filmer er blitt beskrevet som Iyashi-kei eiga, filmer som «heler vårt følelsesliv». Dette er noe som har gjort henne veldig populær i hjemlandet, blant både kvinner og menn. Selvfølgelig! Hvem kan motstå tanken på en slik opplevelse? Det er som den beste ferie du kan forestille deg.

  • Regissør:
    Naoko Ogigami
    Land:
    Japan
    År:
    2017
  • Regissør:
    Naoko Ogigami
    Land:
    Japan
    År:
    2007
  • Regissør:
    Naoko Ogigami
    Land:
    Japan
    År:
    2006
  • Regissør:
    Naoko Ogigami
    Land:
    Japan
    År:
    2012

Asif Kapadia: Storyteller

På TIFF har vi vært så heldige å utvikle nære forhold til flere filmskapere vi beundrer. En av disse er Asif Kapadia, som i år besøker festivalen for tredje gang siden vi presenterte hans debut THE WARRIOR i 2003, og senere FAR NORTH i 2008. Hans karriere tok en uventet kursendring da han i 2010 lanserte dokumentarfilmen SENNA. Uten iscenesatte intervjuer, og med nesten utelukkende bruk av et enormt arkivmateriale hadde filmen en helt særegen stil. Nybrottsarbeidet fortsatte med Oscar-vinneren AMY (2015). For tiden jobber Kapadia med MARADONA – den siste filmen i en trilogi om talent og berømmelse i det moderne mediesamfunnet. På årets festival vil Kapdia holde en masterclass om sin fortellerteknikk i dokumentarer, og vi benytter sjansen til et gjensyn med tre av hans fantastiske filmer.

  • AMY
    Regissør:
    Asif Kapadia
    Land:
    UK
    År:
    2015
  • Regissør:
    Asif Kapadia
    Land:
    UK, Frankrike, USA
    År:
    2010
  • Regissør:
    Asif Kapadia
    Land:
    India, UK
    År:
    2001

East Side Stories - Socialist Musicals

Et vestlig publikum vil utvilsomt la seg overraske av å høre at det fantes musikalfilmer bak Jernteppet. Men sovjetiske republikker og østblokkland produserte egne musikaler for et gedigent publikum som sultet etter denne typen adspredelse. Det finnes ingen udødelige mesterverk i dette utvalget, men det er heller ingen som kun er budbringer for grunnsetninger fra en pensjonert ideologi. Vi kan bare bøye oss i støvet for regissørene av disse filmene, som klarte å levere topp underholdning samtidig som de manøvrerte rundt sensurmyndighetens krav om ideologisk korrekthet. God fornøyelse!

Overdrive

Litt tøffere, litt sykere, litt mer absurd og litt høyere skvettefaktor. Som tittelen indikerer, består dette programmet av filmer som vil prøve å tvinge pulsen din til å bli litt høyere. Fest setebeltet og heng med.
  • Regissør:
    Fedor Bondarchuk
    Land:
    Russland
    År:
    2017
  • Regissør:
    George A. Romero
    Land:
    USA
    År:
    1968
  • Regissør:
    Jean Libon & Yves Hinant
    Land:
    Frankrike, Belgia
    År:
    2017
  • Regissør:
    Arthur de Pins & Alexis Ducord
    Land:
    Frankrike
    År:
    2017

Kritikeruka

Ti norske og internasjonale filmer presentert under TIFF av internasjonale og norske filmkritikere. Programmet er et samarbeid mellom TIFF, tidsskriftet Montages og Norsk Filmkritikerlag.

  • Regissør:
    Margreth Olin
    Land:
    Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Alain Gomis
    Land:
    Frankrike, Belgia, Senegal, Tyskland, Libanon
    År:
    2017
  • Regissør:
    Ole Giæver
    Land:
    Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Iram Haq
    Land:
    Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Samuel Benchetrit
    Land:
    Frankrike
    År:
    2015
  • Regissør:
    Stephen Nomura Schible
    Land:
    Japan, USA
    År:
    2017
  • Regissør:
    Jonas Matzow Gulbrandsen
    Land:
    Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Annika Berg
    Land:
    Danmark
    År:
    2017
  • Regissør:
    Joachim Trier
    Land:
    Norge
    År:
    2017
  • Regissør:
    Hlynur Pálmason
    Land:
    Danmark, Island
    År:
    2017

Film fra Nord

Her får du de beste nye kort- og dokumentarfilmene fra det nordlige Norge, Sverige, Finland, Russland og Canada. Tromsøpalmen gis til beste film i konkurranse.

Spesialvisninger

TIFFs mest unike filmopplevelser: Utekino, sniktitt på kommende produksjoner, filmkonserter – og ikke minst: TIFF-historiens aller første "dance-along"-visning.

Seminar

Faglig innhold og arrangementer for filmbransje og publikum under festivalen.