Vennligst vent, logger deg inn ...
Du er ikke innlogget

TIFF 2018 15.-21. januar

Språk

Hovedmeny

15.-21. januar 2018

Program

A TURNING TIDE IN THE LIFE OF MAN

trailer_for_a_turning_tide_in_the_life_of_man

Media Folder: 

På den irske øya Inishbofin (Inish Bó Finne) går fiskeryrket i arv fra far til sønn, slik det har vært i generasjoner. John O’Brien driver villaksfiske, men nye EU-regulativer har gjort det ulovlig for han og andre lokale fiskere å bedrive yrket sitt. Han bestemmer seg for å utfordre systemet – noe som ikke er gjort i en håndvending: Loïc Jourdains dokumentar følger Johns kamp mot byråkratiet gjennom åtte år. Han samler støtte fra ideelle organisasjoner, fra vanlige folk og fra fiskere over hele Europa, han prøver å få innpass i fiskerilobbyen og tråler (sic) korridorene i Brussel på jakt etter støttespillere i kampen for å videreføre et levesett med århundrelange tradisjoner. David mot Goliat. Én mann mot 500 millioner europeere.

Språket i filmen er irsk-gælisk, slik de snakker det på Inishbofin, noe som er med på å understreke tematikken: har de tradisjonelle næringene en plass i et globalisert storsamfunn?

Program: 
Originaltittel: 
I MBÉAL NA STOIRME
Regissør: 
Loïc Jourdain
Manus: 
Loïc Jourdain, Mirjam Strugalla
Foto: 
Loïc Jourdain, Tristan Clamorgan
Spilletid: 
1 time 46 min
År: 
2014
Land: 
Frankrike og
Irland
Produsent: 
Lugh Films
Salg: 
Lugh Films
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Loïc Jourdain (b. 1971) er en fransk regissør utdannet ved Conservatoire Libre du Cinéma Français i Paris, hvor han ble uteksaminert i 1994. Han dro til Irland for å lage dokumentaren TORY ISLAND AFTER THE PROPHECY (2002), og her etablerte han sitt produksjonsselskap Lugh Films.

a_whale_of_a_tale_-_japan_cuts_2017

Media Folder: 

Folket i Taiji, en liten by med 4000 innbyggere på den japanske stillehavskysten, har i århundrer livnært seg av hvalfangst. En morgen i 2009 våkner de til en helt ny virkelighet, når dokumentarfilmen THE COVE (som også vises på årets festival) setter et kritisk søkelys på deres særegne fangstmetoder: delfiner og annen småhval blir drevet inn i en bukt, hvor de enten blir slått i hjel for hånd eller tatt levende for så å selges til et liv i fangenskap. THE COVE, som etter hvert gikk hen og vant en Oscar, har som uttalt mål å få stoppet denne praksisen, noe innbyggerne i Taiji har vanskelig for å godta. Den vesle byen er nå blitt en kamparena for globale problemstillinger.

I filmen A WHALE OF A TALE kommer både lokale hvalfangere, politikere og byråkrater til orde i et forsøk på å gi et mer nyansert bilde av situasjonen. Er tradisjon et tilstrekkelig argument for å opprettholde en praksis som av mange anses for å være moralsk forkastelig? Og vel så viktig: Hvem skal avgjøre dette?

Program: 
Originaltittel: 
OKUJIRASAMA: FUTATSU NO SEIGI NO MONOGATARI
Regissør: 
Megumi Sasaki
Foto: 
Takashi Orikasa, Taiki Sugioka
Spilletid: 
1 time 35 min
År: 
2016
Land: 
Japan og
USA
Produsent: 
Megumi Sasaki
Salg: 
Fineline
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Megumi Sasaki (f. 1962) er en japansk dokumentarfilmskaper. Etter å ha hatt småjobber i filmbransjen på åttitallet, flyttet hun i 1987 til USA. Fra slutten av åttitallet arbeidet Sasaki som nyhetskorrespondent for japanske TV-stasjoner, før hun kom med sin første film HERB & DOROTHY i 2008. Hun deler nå bosted mellom Tokyo og New York.

aleppos_fall_trailer

Media Folder: 

Hva skjedde egentlig med den Arabiske våren? Norsk-syriske Nizam Najar reiser til Aleppo for å få svar. Han følger opprørsgruppen Free Syrian Army i sin kamp mot det syriske regimet og det som til slutt leder frem til opprørets sammenbrudd. ALEPPOS FALL gir et unikt innblikk i opprørets desperate kamp mot et undertrykkende regime i skyggen av et geopolitisk maktspill som til slutt ender fatalt. Dette er historien om hvordan den Arabiske våren gikk fra håp til fortvilelse, fra vår til høst.

Regissøren har risikert svært mye for å kunne fortelle oss denne historien, noe flere sterke scener i filmen vitner om. Som syrer oppvokst i Aleppo gir han oss en unik tilgang til og et sjeldent innblikk i opprørernes indre tanker og stridigheter. Med sitt blikk og sine refleksjoner gjør Nazim Najar dette til en sterk dokumentarfilm om en av vår tids verste konflikter.

Regissør: 
Nizam Najar
Manus: 
Henrik Underbjerg
Foto: 
Bader Taleb, Nizam Najar
Spilletid: 
1 time 25 min
År: 
2017
Land: 
Norge,
Danmark og
Frankrike
Produsent: 
Henrik Underbjerg, Tore Buvarp
Salg: 
Fenris Film
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Nizam Najar er utdannet ved Universitetet i Tripoli, Libya, og har regissørutdanning fra Høyskolen i Lillehammer samt Master i dokumentarfilm fra Høyskolen i Volda. Han har arbeidet som skuespiller, produsent og regissør på ulike TV-prosjekter, som «Megafon» for NRK og «Unge Mødre» for Rakett AS. Han har tidligere regissert Brennpunkt dokumentaren «Dagbok fra Revolusjonen» produsert av Medieoperatørene i 2012.

amy_official_trailer_hd_a24

Media Folder: 

Amy Winehouse hadde en musikalsk begavelse nesten uten sidestykke, og oppnådde enorm suksess som jazz- og soulsanger i løpet av få år. Likevel rakk hun bare å lage to album før hun gikk under på grunn av en svært ustabil livsstil, og manglende evne til å takle kjendislivet og presset det medførte. Man skjønner også raskt at hun hadde flere personer rundt seg som ikke bare overså problemene hennes, men også var sterkt medvirkende til dem.

Fremfor alt er det likevel den musikalske energien og hennes talent som preger denne dokumentaren, og spiller i både for- og bakgrunnen i nærmest hver eneste scene. Materialet som regissør Asif Kapadia har klart å spore opp for å fortelle historien om Winehouse er nesten utrolig nærgående og tett på henne. Man kan undre seg over at så mange av disse private opptakene i det hele tatt har blitt gjort, og dessuten tatt vare på, for samlet utgjør de en nærmest komplett skildring av de turbulente årene fra debuten og fram til hennes tragiske død.

Regissør: 
Asif Kapadia
Foto: 
Rafael Bettega, Jake Clennell, Ernesto Herrmann
Spilletid: 
2 timer 8 min
År: 
2015
Land: 
UK
Produsent: 
Paul Bell, James Gay-Rees
Salg: 
Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Asif Kapadia (f.1972) har vunnet både Oscar og flere BAFTA-priser. Han har en distinkt visuell stil, og har tidligere deltatt på TIFF med THE WARRIOR (2003) og FAR NORTH (2008). Med AMY fikk han Oscar for beste dokumentar i 2016.

angels_wear_white_trailer_sgiff_2017

Media Folder: 

På et strandhotell i en stille kinesisk ferieby blir to tolv år gamle jenter  voldtatt av en høyerestående embetsmann. Det eneste vitnet som kan bekrefte deres historie er tenåringen Mia, som jobber på hotellet.

Filmens fokus er på Mia, som er i landet ulovlig og ikke har arbeidstillatelse, og Wen, et av overgrepsofrene: to jenter som begge er på tynn is. Wen er avhengig av Mias vitnemål for å få rettferdighet, men begge er i virkeligheten maktesløse. Mens det ansiktsløse, korrupte systemet spiller sitt skitne spill for å få barna, vitnene og deres foreldre til å tie, må de to jentene finne fotfestet på egen hånd.

Historien er fortalt med tilbakeholdne virkemidler. Selv om vold, overgrep og maktmisbruk er sentrale temaer, er de aldri eksplisitt kommunisert, voldshandlingene vises heller i effekten de har på jentene. ANGELS WEAR WHITE gir et ubehagelig innblikk i hvordan systematisert vold mot kvinner går under radaren.

Originaltittel: 
JIA NIAN HUA
Regissør: 
Vivian Qu
Manus: 
Vivian Qu
Foto: 
Benoit Dervaux
Skuespillere: 
Wen Qi, Zhou Meijun, Shi Ke, Liu Weiwei, Geng Le, Peng Jing
Spilletid: 
1 time 47 min
År: 
2017
Land: 
Kina og
Frankrike
Produsent: 
Sean Cheng, Alain de la Mata
Salg: 
Wild Bunch
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Vivian Qu er en kinesisk filmregissør og produsent. Qu debuterte som regissør med TRAP STREET i 2013. Hennes filmspråk er forankret i film noir-stilen med temaer som på indirekte kaster lys på korrupsjon og maktmisbruk i Kina.

Velkommen til Norges viktigste filmpolitiske konferanse!

Hvor går veien videre for norsk film? Vi lover et program som tar pulsen på bransjen, med spennende oppdateringer og klipp fra kommende filmer. I år vil vi blant annet se på økonomien i bransjen, og får presentert funnene fra en ny rapport bestilt av Kulturdepartementet. 

Sammen med Rushprint og Troms fylkeskommune ønsker vi alle hjertelig velkommen til Tromsø!

PÅMELDING

MÅLGRUPPE
Filmbransje og forvaltning
Gratis for alle med akkreditering eller armbånd

ARRANGØRER
Troms fylkeskommune
Rushprint
Tromsø Internasjonale Filmfestival

TID/STED
Mandag 15. januar 12:00-16:00
Clarion Hotel The Edge

 

Sted: 
Clarion Hotel The Edge

attraction_trailer_english_subs_2017_russian_sci_fi_action_prityazhenie_trailer

Media Folder: 

En serie uheldige omstendigheter gjør at et romskip fra en fremmed planet må krasjlande i en forstad til Moskva. Hendelsen går selvsagt ikke upåaktet hen, og reiser en rekke spørsmål det ikke finnes svar på verken i myndighetenes krisehåndteringsmanual eller i velforeningens reglement. Hva vil de? Kan man egentlig stole på myndighetene? Og ikke minst: hvilken rett har et romskip til å nødlande i mitt nabolag?

Oberst Valentin Lebedey blir utnevnt av myndighetene til å håndtere situasjonen. Han velger å demme opp for rabiate politikere som ønsker å utslette romskipet og går heller i dialog med de nyankomne. Det meste ser ut til å løse seg greit – helt til hans egen datter og hennes kjæreste velger en litt annen tilnærming til nabolagets nye gjester. Det er dermed duket for forviklinger.

Program: 
Originaltittel: 
PRITYAZHENIE
Regissør: 
Fedor Bondarchuk
Manus: 
Oleg Malovichko, Andrey Zolotarev
Foto: 
Mikhail Khasaya
Skuespillere: 
Irina Starshenbaum, Alexander Petrov, Rinal Mukhametov, Oleg Menshikov, Sergey Garmash
Spilletid: 
2 timer 10 min
År: 
2017
Land: 
Russland
Produsent: 
Fedor Bondarchuk, Dmitriy Rudovskiy, Mikhail Vrubel, Aleksandr Andryushchenko
Salg: 
Art Pictures
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Fyodor Bondarchuk (f. 1967) er i Russland kjent som både regissør, film- og TV-produsent, skuespiller og TV-vert. Han debuterte som regissør i 2005 med filmen 9TH COMPANY. Filmen ble en stor suksess, vant en rekke priser og ble den første filmen i russisk historie til å spille inn mer enn 25 milloner dollar.

idfa_2016_trailer_austerlitz

Media Folder: 

Hvordan oppfører vi oss ved minnesmerker og på historisk grunn? Ved hjelp av statiske, observerende kameraer gir regissør Sergei Loznitsa oss et innblikk i kollektiv adferd; inn og ut av bildet flyter haugevis med turister på besøk i de tidligere konsentrasjonsleirene Dachau og Sachsenhausen. Det mekaniske kameraøyet tolker ikke. Det blir opp til oss å vurdere hva turistene ser etter, tenker på og om de oppfører seg anstendig.

Dokumentaren knytter sammen fortid og nåtid. Vi kjenner til massemordene som foregikk i leirene under andre verdenskrig. I dag er områdene befolket av skuelystne turister med mobilkameraer og audioguider. AUSTERLITZ er også en film om å kikke: Vi kikker på turistene. Turistene kikker på restene av konsentrasjonsleirene. Hva er de vi alle ser etter?

Regissør: 
Sergei Loznitsa
Manus: 
Sergej Loznitsa
Foto: 
Sergej Loznitsa, Jesse Mazuch
Spilletid: 
1 time 34 min
År: 
2016
Land: 
Tyskland
Produsent: 
Sergej Loznitsa
Salg: 
Imperativ Film Berlin
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Sergei Loznitsa (f. 1964) er en ukrainsk filmskaper med bakgrunn fra Hviterussland, nå bosatt i Tyskland. Etter ulike studier har han blant annet jobbet som forsker ved Kievs kybernetiske institutt. Han er utdannet ved den statlige russiske filmskolen VGIK i Moskva, og har vært knyttet til dokumentarfilminstituttet i St. Petersburg. Tre av hans tidligere filmer har vært vist på TIFF – IN THE FOG (2013), MAIDAN (2015) og THE EVENT (2016).

barbarella_hd_trailer

Media Folder: 

I år 40 000 begir jordboernes representant, Barbarella, seg ut på et intergalaktisk oppdrag for å finne Durand Durand – en vitenskapsmann med et laservåpen så massivt at det kan bety slutten på menneskeheten. Dette bringer henne til solsystemet Tau Ceti, hvor all teknologisk nyvinning er gjennomsyret av seksuell dekadanse og pervertert innovasjon.

Basert på den franske tegneserien med samme navn, ble BARBARELLA foreviget på lerretet av regissør Roger Vadim i 1968. I sin tid, preget av seksuell frigjøring og utforskning av rommet, var den en godt timet mikstur av sex, satire og absurd teknologi i en psykedelisk visuell setting, med en samfunnskommentar så overdådig at filmen nesten overgår seg selv!

Visningen er i regi av Tromsø filmklubb i anledning Norsk filmklubbforbunds 50-årsjubileum.

Regissør: 
Roger Vadim
Manus: 
Jean-Claude Forest, Claude Brulé, Terry Southern, Roger Vadim, Vittorio Bonicelli, Clement Biddle Wood, Brian Degas, Tudor Gates, Charles B. Griffith
Foto: 
Claude Renoir
Skuespillere: 
Jane Fonda, John Phillip Law, David Hemmings, Anita Pallenberg, Milo O’Shea, Ugo Tognazzi
Spilletid: 
1 time 38 min
År: 
1968
Land: 
Frankrike og
Italia
Produsent: 
Dino De Laurentiis
Salg: 
Paramount
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Roger Vadim (1928-2000) var en fransk filmregissør, produsent og manusforfatter. Karrieren som filmskaper var sterkt preget av erotikk som en selverklært inspirasjonskilde til sine ambisiøse og dristige filmprosjekter. I 1968 regisserte han BARBARELLA med den amerikanske skuespilleren og hans daværende kone, Jane Fonda, i hovedrollen.

childhood_trailer_-_english_subtitles

Media Folder: 

«I sin nye film BARNDOM fanger Margreth Olin inn en realisert utopi fra vår nære virkelighet. Hun filmer den tryggeste og varmeste verden man kan tenke seg, et livsbejaende sted der barn får være barn, full av åpenhet for skaperglede og fabulerende eventyrlyst. Filmen er imidlertid noe mer enn en søt bagatell – dens enkelhet er bare tilsynelatende. Under den vakre overflaten finner vi en typisk Olin-dokumentar, som med engasjement forteller noe viktig om vår felles verden.»
– Gunnar Iversen (Utdrag fra Analysen, Montages.no)

BARNDOM åpner med fuglesang og barn som leker. De er i skogen og klatrer i trær, frie som fuglen. En tekst forklarer det vi skal se: «I denne filmen følger vi barn fra 1 til 7 år gjennom et barnehageår». Med dette utgangspunktet inviterer Margreth Olin oss med inn i en filmatisk studie; et nærbilde av hvordan barndommen kan utspille seg. Filmen er vakker, livsbejaende og følsom, og oppleves som en tidsreise for voksne, der scenene vi får se av barnas frie lek og utforskning påminner oss om vår egen barndom, og hvor enestående og skjør denne perioden av livet er.

Program: 
Regissør: 
Margreth Olin
Manus: 
Margreth Olin
Foto: 
Øystein Mamen
Spilletid: 
1 time 29 min
År: 
2017
Land: 
Norge
Produsent: 
Margreth Olin
Salg: 
Norsk Filmdistribusjon
Aldersgrense : 
15
Director info: 

Margreth Olin (f. 1970) har film- og medieutdannelse fra universitetene i Bergen og Oslo og Høgskolen i Volda. Hennes fiksjonsfilmer og prisvinnende dokumentarer utmerker seg med et presist og poetisk filmspråk, og et sterkt engasjement for samfunnets svakeste. Olin driver sitt eget produksjonsselskap Speranza Film. Hennes forrige film, MANNEN FRA SNÅSA, åpnet TIFF 2016.

Sider